Sluis Eefde

Posted by on jun 24, 2012 in Blog
Sluis Eefde

Een ongeluk zit in een klein hoekje, wordt weleens gezegd. Zo ook in Eefde waar in de nacht van 2 op 3 januari 2012 een sluisdeur naar beneden stortte. Gelukkig was er geen persoonlijk letsel, maar de materiele schade is natuurlijk groot. Voor de ramptoeristen onder u, er zijn beelden van de val… http://nos.nl/video/356219-bewakingsbeelden-val-sluisdeur-eefde.html

Door het vallen van de sluisdeur lagen ook nog eens 42 schepen, op weg van Twente naar de IJssel, vast in het Twentekanaal aangezien het een doodlopend kanaal is en er maar 1 sluiskolk aanwezig is bij Sluis Eefde.

Toen na grondige inspectie bleek dat de sluisdeur van meer dan 90 ton nog intact was, gaf Rijkswaterstaat opdracht voor het zo snel mogelijk in bedrijf stellen van een noodoplossing, zodat de 42 schepen “geschut” konden worden en uiteindelijk op 6 februari hun weg konden vervolgen. Tevens werd er gewerkt aan een definitieve oplossing: versterking van de falende constructie en herstel van alle schade. Op 26 maart was zo ver! De sluis was weer in normaal bedrijf.

Dat alles gaat natuurlijk niet vanzelf, en zoals bij de meeste projecten geldt, het blijft mensenwerk. Voor deze calamiteit heeft Rijkswaterstaat begin januari met spoed een projectteam conform het IPM-model (integraal projectmagement model) in het leven geroepen en de handen ineengeslagen met een paar goede aannemers. Met Patrick is door Rijkswaterstaat Dienst Oost-Nederland gevraagd om een risicomanager/planner te leveren, en heeft zodoende een bijdrage kunnen leveren aan de integrale projectbeheersing binnen het IPM-team van Rijkswaterstaat.

Leave a Reply

*